Werkgroep Derde Merwedehaven vreest verplaatsing gifstort van Gouderak naar Dordtse achtertuin

28 maart 2005

Sliedrecht - De Werkgroep Derde Merwedehaven in Sliedrecht vreest dat vervuilde grond uit de Zellingwijk in Gouderak in haar 'achtertuin' wordt gestort.

Die zorg heeft de werkgroep uitgesproken in een brief aan de provincie.

Omdat de grond per binnenschip wordt afgevoerd, ligt dumping in de Derde Merwedehaven in Dordrecht volgens de werkgroep voor de hand. Maar dat zou onverstandig zijn 'gezien de samenstelling van het gestorte afval en de stank die dit in het verleden reeds heeft veroorzaakt in Gouderak'.

Bij eerder telefonisch contact over de gifgrond reageerde de provincie 'ontwijkend' op vragen, vindt L. van Andel, voorzitter van de werkgroep. In zijn brief eist hij openheid over de verwerkingsinrichting of stortplaats waarnaar de vervuilde Gouderakse grond wordt afgevoerd.

De werkgroep is opgericht vanwege de overlast die de bewoners in Sliedrecht ervaren van de afvalberging Derde Merwedehaven en andere bedrijven aan de Dordtse zijde van de Merwede. Met het achterhalen van informatie en juridische procedures probeert de werkgroep te voorkomen dat er afval op de Derde Merwedehaven wordt gestort.