Armoedeverlichting door spaarlampen onzeker

28 februari 2006

Armoedeverlichting door spaarlampen onzeker

Dordrecht - Als reactie op de ingediende motie vertelt Wethouder Spigt een verhaal over één van de maatregelen tegen armoede. Hij heeft een aanvraag ingediend tenbehoeve van het Teli project. Corproraties en energie bedrijven die intensieve voorlichting over zuinig energiegebruik geven aan mensen met een minimum inkomen, gefinancierd door de ministeries van volkshuisvesting, milieu en sociale zaken. Volgens de Wethouder is de Dordtse aanvraag afgewezen omdat gemeentes zo massaal een beroep op de regeling deden dat de middelen van het Rijk ontoereikend waren om het ook te kunnen betalen.

Wethouder Spigt vertelt vervolgens dat hij samen met andere afgewezen steden alsnog bij het Rijk aandringt op verruiming van mogelijkheden om dit soort projecten over het hele land in te voeren. Er wordt gekeken of er wellicht met een eigen bijdrage van gemeentes toch iets geregeld kan worden.

De heer Tazelaar van de Verenigde Senioren Partij maakt de opmerking dat de overheid blijkbaar niet weet hoeveel armoede er is in Nederland.

PvdA Wethouder van Sociale Zaken Hans Spigt zegt het weinig zinvol te vinden om op die discussie in te gaan.

Op de vraag van ECO Dordt om welk bedrag het bij de aanvraag ging wist de wethouder geen antwoord te geven. De wethouder motiveert zijn besluit om de voorliggende motie in deze vorm niet uit te voeren met het argument dat hij een veel bredere aanpak wil waarin hij ondermeer de harmonisatie van het Drechtstedelijk armoede beleid erg belangrijk vindt. Bovendien heeft hij minstens drie maanden nodig om hierover met onderbouwd voorstel te komen.

De fracties Groenlinks en Katif wijzen de Wethouder op de onsamenhangende zwakte van zijn argumentatie van vergezochte gelegenheidsargumenten.

Het blijkt te gaan om 15000 huishoudens in Dordrecht met een minimum inkomen. Op 52000 huishoudens in Dordrecht nadert dat dus de 1 op 3 huishoudens. Er zou 1 miljoen euro mee gemoeid zijn om het voorstel uit te voeren.

De motie wordt aangehouden. Wethouder Spigt doet de toezegging over enkele maanden met een onderbouwd voorstel te komen. Wordt vervolgd.