Laat Dordtenaren delen in gemeentelijke winst op energieprijzen

6 oktober 2006

Laat Dordtenaren delen in gemeentelijke winst op energieprijzen

In de nota van wijzigingen van het SP verkiezingsprogramma Een Beter Nederland Voor Het Zelfde Geld is toegevoegd aan programmapunt 7.15 Energie, "Investeringen in hernieuwbare energie, windenergie, zonne-energie en andere vormen van schone en duurzame energie, worden door de overheid aangemoedigd. Energiebedrijven moeten een groter deel van hun energieproductie laten bestaan uit duurzame energie.’

Ook stemt het Congres morgen over het toegevoegde programmapunt, "Toevoegen: 7.20 (energieprijzen) toevoegen met de tekst: ‘De overheid gaat toezien op de prijzen en winsten van energiebedrijven, om te sterke prijsstijgingen te voorkomen."

Onlangs bij de bespreking van de Interimnota 2006 van de gemeente Dordrecht stond dit onderwerp ruim in de belangstelling van de diverse fracties;

De gemeente Dordrecht heeft relatief veel aandelen van het energiebedrijf Eneco. Al jarenlang is er sprake van miljoenen euros aan winstuitkering die de gemeente naar haar zeggen als vrij te besteden meevallers ontvangt. Tijdens het debat over de interimnota 2006 plaatsen verschillende Dordtse raadsfracties hier vraagtekens bij.

Piet Sleeking van Beter voor Dordt vroeg zich af of de Dordtenaren niet te veel voor hun energie betalen als er zoveel winst gemaakt wordt. Hij vond de extra dividend inkomsten uit Eneco een van de opvallendste zaken uit de interimnota. De gemeente profiteert er als aandeelhouder weliswaar van maar vraagt zich toch af of richting begrotingsbehandeling, los van de landelijke discussie die hij er over verwacht, er op lokaal niveau niet eens discussie zou moeten komen over de toepassing van duurzame energie.

Sleeking herinnerde in zijn betoog ook aan de motie Spaarlampen van de Groenlinks fractie, die in haar termijn bij monde van woordvoerder mevr van de Berg liet weten blij te zijn dat er weer aan de spaarlampenmotie werd gewerkt.

De heer Mostert van de Christenunie/SGP merkte op dat het de Dordtse bevolking is die de winst van Eneco opgebracht heeft door de energierekening en stelt voor om daarmee rekening te houden bij het vaststellen van de lokale tarieven en deze in elk geval niet meer te laten stijgen dan met het inflatiepercentage.

Mevrouw de Smoker van ECO-Dordt stelt dat haar fractie al jaren bezig is met problematische onderscheid dat gemaakt wordt tussen incidentele meevallers en structurele meevallers. Deze keer draagt Eneco met 6,9 miljoen euro weer voor het overgrote deel bij aan de redding van de begroting. Mevrouw de Smoker pleit ervoor om de winst voor zo'n 75 procent te bestemmen om wensen nu te honoreren in plaats van ze steeds maar standaard door te schuiven naar een volgende nota of begroting.

CDA Wethouder van Steensel van Financien stelt dat inkomsten en uitgaven los van elkaar gezien moeten worden. Het geld is geen doel op zich, maar de wethouder wil de winst gebruiken voor "meer financiele rust". Maar uw verslaggever vraagt zich af; financiele rust voor wie?
Verder is de wethouder het niet eens met de heer Mostert en zegt dat inmiddels veel mensen voor een andere energieleverancier gekozen hebben en omdat Eneco ook energie levert aan andere Drechtsteden kun je niet zeggen dat alles door Dordtenaren betaald is.

De heer Mostert komt in zijn 2e termijn er op terug en stelt dat de Dordtenaren wel degelijk via de energierekening de bedrijfswinst van Eneco betaald hebben, en komt daarbij weliswaar niet op 75% maar toch zeker op de helft en dan blijft er nog genoeg geld over om de burgers te ontzien met lasten verlichting.

Van Steensel brengt een "strikte scheiding" aan tussen inkomsten, waar de dividend bijhoort, en uitgaven. Je zou allerlei mooie dingen kunnen doen zoals de OZB-tarieven sterk verlagen of de hele stad voorzien van spaarlampen, maar hij benadrukt nogmaals dat "wat met het geld gedaan wordt los gezien moet worden van hoe we aan dat geld gekomen zijn".

Wat de SP betreft hoeft nog niet heel de stad te worden voorzien van spaarlampen. Twee derde van de bevolking hoeft niet op hun voeding te bezuinigen als ze een spaarlamp gaan kopen en kunnen het zelf betalen. De ongeveer 15.000 huishoudens in Dordrecht op of onder het minimumloon zouden er wel mee geholpen zijn.

De fracties van CDA, VVD en PVDA waren opvallend stil over dit onderwerp.