WMO FASE II

10 februari 2007

WMO FASE II

Welzijnswerk in Dordrecht wordt met ingang van 2008 grotendeels aanbesteed. Ook andere partijen kunnen inschrijven op subsidies voor activiteiten die nu voornamelijk door de Dordtse Welzijnsorganisatie worden uitgevoerd. B&W heeft dit besloten op basis van de nota ‘Naar een zakelijke subsidierelatie en een versteking van het opdrachtgeverschap in de maatschappelijke ondersteuning’ en de hierop ontvangen inspraakreacties.

Wat wordt aanbesteed? Met ingang van 2008 worden aanbesteed: subsidies voor sociale activering, bewonersondersteuning en jongerenwerk. Subsidies voor sociaal-cultureel werk in buurthuizen, ouderenadvisering en materiële welzijnsdiensten, zoals maaltijdvoorziening worden niet eerder aanbesteed dan 1 januari 2009. Deze keuze komt aan de orde in het beleidskader Wet maatschappelijke ondersteuning dat dit voorjaar wordt gemaakt.

Inspraakreacties
Inwoners en instellingen hebben ruim gebruik gemaakt van de mogelijkheid van inspraak op de Welzijnsnota waarin een nieuwe koers voor het welzijnswerk werd voorgesteld. In de reacties werd aandacht gevraagd voor preventie, al te eenzijdige aandacht voor kwetsbare groepen voor het verloren gaan van opgebouwde kennis en netwerken als gevolg van aanbesteden.

Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’ is besloten om ook aandacht te hebben voor preventie en vroegsignalering. Duidelijker omschreven is dat er naast aandacht voor kwetsbare groepen, een aanbod is voor weerbare groepen, zoals ondersteuning van vrijwilligers, mantelzorgers en sociaal-culturele voorzieningen.
Aan partijen die offertes uitbrengen, zullen eisen worden gesteld om ervoor te zorgen dat zij voldoende zijn aangesloten op de Dordtse samenleving. De aangepaste nota met de titel ‘Kaders maatschappelijke ondersteuning en verzakelijking van het gemeentelijk opdrachtgeverschap’, wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.

Om de burgers meer waar voor hun geld te bieden, gaat het beleid maatschappelijke ondersteuning op de schop. Inhoudelijk richt het zich op het bevorderen van participatie van kwetsbare groepen. Alle inzet is erop gericht om mensen in staat te stellen mee te doen aan de samenleving. De gemeente zorgt voor een samenhangend voorzieningennetwerk en verstrekt subsidies aan uitvoeringsorganisaties. Zij gaat daarbij sturen op prestaties en vraagt de Dordtse Welzijnsorganisatie (DWO) om met ingang van 2008 in concurrentie met andere aanbieders te offreren.