DEBAT ARRIVA

1 maart 2007

DEBAT ARRIVA

De campagnetrein gaat in volle vaart vooruit! Nog een kleine week en dan zal blijken in welke mate de inspanningen van ons team hebben bijgedragen aan het resultaat van de verkiezingen.

Een van onze speerpunten deze campagne is de belabberde toestand van het openbaar vervoer in zijn algemeenheid in de provincie en zeker in Dordrecht. Sinds 1 januari is Arriva de nieuwe concessiehouder, waar de afgelopen jaren de Haagse HTM (onder de vlag van het SVD) naar ieders tevredenheid het busvervoer in de stad heeft verzorgd.

Een nieuwe lente, een nieuw geluid moet Arriva hebben gedacht, want geen enkele denkbeeldige steen is vervolgens op de andere gelaten, zoals u ongetwijfeld weet. Met chaos tot gevolg. Haltes zijn opgeheven, rij- en rusttijden voor chauffeurs werden met voeten getreden. En dit is dan nog maar een deel van de grieven.

Afgelopen periode heeft de SP in Dordrecht intensief zijn stem verheft tegen deze verslechtering van het busvervoer, met name tegen het opheffen van haltes bij ouderencentra, zorginstellingen en de lokale begraafplaats. Voorzieningen waar voornamelijk ouderen en hulpbehoevenden de dupe van zijn geworden - het resultaat van de 'marktwerking'.

Woensdagavond, bij een debat hierover op de Planetenlaan te Sterrenburg, was de SP onder meer vertegenwoordigd door onze kandidaten Wiel Senden en Dilber Seckin.

De regiomanager van Arriva heeft op deze avond bekend gemaakt dat deze week een herziene dienstregeling wordt gepresenteerd en dat het merendeel van de opheven haltes in ere zal worden hersteld.

We hebben natuurlijk niet de pretenties dit op ons conto te schrijven, ook vele anderen hebben hier voor geijverd. Maar feit blijft wel dat evident is dat onze werkwijze hier mede toe heeft bijgedragen, en dat is bemoedigend.

Maar al met al geld ook hier voor ons het aloude adagium, dat stelt: “eerst zien, dan geloven”…

Opdat wij niet op onze lauweren gaan rusten.