Geld over van sociale dienst moet behouden blijven voor clienten

13 juni 2013

Geld over van sociale dienst moet behouden blijven voor clienten

De Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) heeft over 2012 een positief resultaat van € 18 miljoen. De SP afdeling Dordrecht vindt dat dit geld niet moet worden gebruikt om problemen binnen de Drechtsteden op te lossen. Het geld was en is voor degenen die gebruik maken van regelingen van de SDD.

Dit schrijft de SP in een brief aan de Drechtraad. Hierin wijzen zij erop dat in de gemeente Dordrecht al in december een meevaller werd gemeld. Ook toen schreef de SP een brief met het verzoek de gelden beschikbaar te houden voor de gebruikers van de regelingen. Met uitzondering van de VSP stemden alle Dordtse partijen echter in met het collegevoorstel. Hierin stond dat het geld nodig was om toekomstige tekorten op grote projecten mee op te vangen.

De SP is verheugd dat nu ook GroenLinks via de media heeft laten weten dat de overschotten bij de SDD binnen deze dienst moeten blijven. De SP hoopt dat ook andere partijen dit overnemen.

De SP doet tevens twee voorstellen waarvoor de € 18 miljoen kan worden gebruikt.
Een eenmalige uitkering voor kinderen waarvan de ouders van een minimum inkomen moeten rondkomen. Dit werd ook al in december in Dordrecht voorgesteld, mede omdat wethouder Van der Burgt kort ervoor in het bijzijn van Tweede Kamerlid Sadet Karabulut zich had uitgesproken om zich voor deze kinderen in te zetten. Zowel college als raad namen het voorstel niet over.

Verder wil de SP het geld gebruiken voor andere oplossingen binnen de thuiszorg, waardoor cliënten veel minder worden getroffen dan met de huidige plannen de bedoeling is. Voordeel is dat er dan ook minder ontslagen bij de thuiszorgorganisaties nodig zijn. Dit leidt weer tot minder instroom van mensen die een uitkering nodig hebben.

Een SUPER: PRIMA: Voorstel/Uitgangspunt!!!!
Ik, ben het er dus HELEMAAL Mee: EENS!!!!
En HOU van de: SP!!!!