WMOstandpunten SP Dordrecht

28 september 2013

WMOstandpunten SP Dordrecht

WMO, na de eerste bijeenkomst in Dordrecht, op 12 janauari 2013, waarin verschillende partijen elkaar openlijk, informeerde over de aankomende gevolgen van het gemeentelijk beleid, worden we nu geconfronteerd met de realiteit.

Thuiszorg medewerkers verliezen hun baan, het recht op zorg wordt versneld afgeschaft, loondump vindt plaats, martkwerking in de zorg wordt gestimuleerd.

Onze gemeente heeft echter de keus tussen een eerlijk sociaal beleid met goede bereikbare zorg voor de burger of een neoliberaal beleid gericht op marktwerking, bezuinigingen, en het uitsluiten van burgers, om te besparen.

Wij vinden dat het recht op zorg voor iedereen behouden moet blijven. Gemeente Dordrecht moet daarbij een verantwoordelijke rol spelen door de zorg in eigen handen te houden. Daarmee laten we de zorg juist niet over aan de marktwerking.

Loondump, door steeds goekopere arbeidskrachten in te zetten voor dezelfde werkzaamheden, is uit den boze. Het inzetten van mensen uit de bijstand, met behoud van uitkering, in de zorg is gewoon verdringing van betaald werk en daar kunnen we niet aan mee doen. Gewoon eerlijk loon tegen eerlijk werk.

Wij vinden het een goed idee dat jeugzorg door de gemeente wordt overgenomen. Echter het recht op zorg dat daarmee verdwijnt en de enorme bezuiniging die meekomt is voor ons onaanvaardbaar.

Geld van het Rijk dat komt voor de jeugdzorg en de zorg moet worden geoormerkt!

De gemeente is verantwoordelijk voor de ondersteuning en waardering van mantelzorgers, deze dienen  dus niet ingezet te worden om ` recht op zorg´ te laten krimpen.

Reacties

Het bestuur en de ambtenaren van de gemeente Dordrecht hebben onvoldoende kennis van de AWBZ en WMO-zorgmarkt. Het ontbreken van praktische kennis zal de belangen van de Dordtenaren op termijn schaden door de tegenstrijdige economische belangen. Hoe denkt de SP hiermee om te gaan. Is de financiële bekostiging en vereffening bekend? Zullen Dordtenaren geconfronteerd worden met nieuwe lokale zorgbelastingen?