Van wie is de stad?

30 oktober 2019

Van wie is de stad?

Foto: Vrije Tuinder / Vrije Tuinder

Op dinsdag 29 oktober stond de gemeenteraad van Dordrecht voor een simpele keuze: respecteren we een volkstuinvereniging van gewone Dordtenaren, die al tientallen jaren een stukje groen onderhouden? Of bulldozeren we de volkstuinen aan de kant, ten behoeve van de bouw van 20 dure villa's, waarmee het bestuur hoopt millionairs te lokken die misschien in Dordrecht willen wonen?

De vereniging De Vrije Tuinder staat al jaren onder druk van de gemeente om te verhuizen. Hen werd voorgehouden dat 260.000 euro gemeenschapsgeld - feitelijk dus belastinggeld om woningen voor vermogende mensen mogelijk te maken - voldoende zou zijn voor een fatsoenlijke verhuizing. Toen de kosten hoger uit bleken te vallen, ondanks al het werk wat de tuinders zelf bereid waren te doen, concludeerde het rechtse gemeentebestuur dat de Vrije Tuinder dan maar moest worden opgeheven. Als doekje voor het bloeden mogen ze nog tot eind 2020 blijven, en wordt ze voorgehouden dat als ze zelf een hele goedkope locatie vinden op ons volle eiland, waar ze voor 260.000 of liefst minder naar toe kunnen, dat ze dat dan ook mogen proberen. Iedereen weet dat dat volledig utopisch is.

Als SP stelden we ons vierkant achter de Vrije Tuinder. Wat ons betreft worden tuinders niet verjaagd voor millionairswoningen. Bij de stemming om de verhuizing af te blazen en de mensen te laten zitten waar ze zitten kregen we helaas maar de steun van weinig partijen. VSP, PVV en fractie Jager stemden met ons mee.

Een aantal van de andere partijen wilde simpelweg meer geld uittrekken voor de verhuizing, zodat de gemeente in ieder geval haar beloften aan de tuinders na kon komen. Toen ons voorstel het niet gehaald hadden stemden we voor dit "mindere kwaad", dat de steun kreeg van voornoemde partijen, plus D66, PvdA en Groen Links.

Helaas ook niet voldoende. De rechtse meerderheid van VVD, CDA, BVD en CU/SGP, ondersteund door Gewoon Dordt, besloot in meerderheid de tuinders de nek om te draaien.

Het is wel duidelijk waar de rechtse coalitie voor staat in deze stad. Niet voor de gewone burger die op een mooi stukje groen betaalbaar wil recreëren, en daarmee bijdraagt aan de natuur in de stad. Nee, rechts staat voor de mensen met geld en macht.

Hoe lang nog voor mensen de ogen open gaan?