Woordvoering Spuiboulevard: ook sociale woningbouw!

10 mei 2016

Woordvoering Spuiboulevard: ook sociale woningbouw!

Voorzitter,

In ons amendement vragen wij u om in de woonvisie Spuiboulevard op te nemen dat 30% van de daar te bouwen woningen binnen de sociale sector moet vallen, en het raadsbesluit dienovereenkomstig aan te passen.

Waarom vragen wij u dit?

In de afgelopen decennia zijn in Dordrecht vele duizenden woningen gesloopt, veelal goedkopere huurwoningen. Daar werd soms iets, soms niets voor teruggebouwd in dezelfde sector. Ik geef u als voorbeeld Oud Krispijn, 1200 woningen gesloopt en 120 teruggebouwd, wel in dezelfde sector, niet in dezelfde prijsklasse. Voor Crabbehof wordt hetzelfde voorzien.

Vrijwel heel Wielwijk gaat plat, en daar wordt geen enkele huurwoning in de sociale sector voor teruggebouwd. Wel sociale koop, maar kunnen starters een nieuwe sociale koopwoning van 120.000 euro verwerven zonder daar 12.000 euro kosten koper voor op tafel te moeten leggen? Dat is een vraag waarop wij van de wethouder graag een antwoord zouden krijgen. Op de Stadswerven was voorzien in 15% woningen in de sociale sector. Van 1500 woningen zouden dat er 225 zijn geweest. Daarvan gaat er niet één door.

Andere steden voelen de noodzaak om extra huurwoningen in de sociale sector te bouwen, omdat zij vanwege het plaatsen van statushouders, de krapte op de huurmarkt voor jongeren met een klein inkomen, en de vergrijzing een tekort aan woningen voor deze mensen al hebben en nog meer zullen krijgen. Amsterdam heeft de woningstichtingen verzocht en gefaciliteerd om de komende jaren 8000 extra huurwoningen in de sociale sector te bouwen, en schept daarmee de voorwaarden waaronder de woningstichtingen dat kunnen doen. Wij verzoeken het college om dit in Dordrecht naar evenredigheid ook te doen. En waarom 30%? Overvragen we daarmee niet? Wel, op de Stadswerven waren van het totaal van 1500, 225 woningen sociaal voorzien. Voor de Spuiboulevard worden in totaal 350 woningen voorzien. 30% daarvan is 105. Wij vragen dus om nog niet de helft van wat er eerst gepland was. En daarmee vragen wij ons inziens niet te veel.

Het percentage alleenstaanden is in Dordrecht 38,3 %, 1 % meer dan elders. Die mensen zitten niet te wachten op de ééngezinswoningen die er zijn of nog gebouwd worden. Wel op goede en betaalbare appartementen. En ook deze mensen, misschien wel júist deze mensen willen ook graag in de binnenstad wonen. Vanwege de levendigheid, de reuring zogezegd. geen medicijn zo goed tegen de eenzaamheid als deel uitmaken van een levendige binnenstad.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.