Eerste reactie van de SP Dordrecht op het coalitie-akkoord

29 mei 2018

Eerste reactie van de SP Dordrecht op het coalitie-akkoord

Geachte collega's,

Ook bij de SP overheerst het gevoel van te weinig tijd hebben om een serieuze reactie te geven. Een paar uur om een stuk van 68 pagina’s te beoordelen is gewoon te weinig. Een serieuze reactie kan het college van ons dan ook pas bij de behandeling van de kaderbrief verwachten.

Ik kan wel een eerste indruk geven. En die is, kort gezegd: welkom in Utopia. Over twaalf jaar. Utopia voor mensen die het toch al goed gaat. Die worden, als alles doorgaat zo de coalitie het plant, uitstekend bedient. Echter, de sociale paragraaf lijkt vooralsnog zeer mager. Die verdient beter.

Aan dromen geen gebrek, maar waarom is bijvoorbeeld niemand op het idee gekomen om voor al die huizen die gebouwd moeten worden, en waarvoor te weinig bouwers, loodgieters, tegelzetters en schilders zijn, de vaklieden  ier zelf op te laten leiden. Werk en stageplaatsen te over. En minder uitkeringsgelden nodig. Het is maar een voorbeeldje van creatief denken. En creatief denken is wat we in eerste instantie toch wel misten in dit document.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik bij het vluchtig doorlezen van deze 68 pagina’s toch een paar keer dacht:” Hé, daar hebben we vier jaar geleden al aandacht voor gevraagd, en dat hebben we ook al eerder in de strijd gegooid.” Zoals daar zijn de Dordtpas, het wonen boven winkels in de binnenstad en de afvalstoffenheffing.” Over de gekozen richting daarbij laat ik mij nog niet uit. Daarvoor was de tijd voor bestudering en afweging te kort. Wordt vervolgd.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.