Economic Board Drechtsteden: ondemocratische geldverspilling!

18 januari 2017

Economic Board Drechtsteden: ondemocratische geldverspilling!

Als SP fractie hebben we niet deelgenomen aan het deel van de Drechtraad dat over de 'Economic Board' ging - de zogeheten "Carrousel Integraal".

De 'Economic Board' is wat de SP betreft zowel overbodig, als kostbaar, als ondemocratisch. De eerste vraag die je kunt stellen is of de Drechtsteden, een samenwerking van een aantal gemeentes om kosten te besparen door gezamenlijk wat zaken te regelen als de sociale dienst, of het innen van belasting, zich wel bezig zouden moeten houden met economisch beleid.

Maar zelfs als de Drechtsteden zich bezig zouden moeten houden met economisch beleid, dan zijn daar al diverse initiatieven en overleggen voor. Er is het Innovation Quarter en zijn andere fondsen en organisaties.

Het Economic Board is een extra overlegclub, waar in drie jaar tijd 900.000 euro verbrand mag gaan worden. Het is ook een exclusieve club. Waar in de Sociaal Economische Raad er nog een minderheid van leden zit namens de vakbonden, zal de Economic Board uitsluitend bestaan uit vertegenwoordigers van de grote ondernemers en een paar mensen vanuit andere groepen - dat alles naar keuze van de aangezochte coördinator, de heer Sjoerd Vollebregt.

De heer Sjoerd Vollebregt heeft in de regio zijn sporen verdiend als CEO van Fokker Technologies in Papendrecht. In die hoedanigheid pleitte hij voor deelname van Nederland aan het peperdure JSF programma, omdat dat goed zou zijn voor de werkgelegenheid in de regio.

In deze lobby voor de oorlogsindustrie kreeg dhr. Vollebregt al eerder de steun van prominente regiobestuurders, zoals van Arno Brok en Richard Korteland. Hoewel investeringen in de zorg veel meer banen opleveren dan investeringen in Amerikaanse straaljagers, werd vanuit het DSB nooit geprotesteerd tegen de bezuinigingen op de zorg. In 2015 kondigde Fokker Technologies toch 270 ontslagen aan - een dag na het verkrijgen van een "investering" van 3,2 miljoen door de gemeente Papendrecht, plus een lening van 9,6 miljoen euro.

Talloze grote ondernemers in de regio voeren massa-ontslagen uit. In het geval van Boskalis zelfs bij winstgevende onderdelen, omdat uitbesteding naar het buitenland nog meer winst oplevert.

Als SP vinden we het van de gekke dat deze ondernemers nu met elkaar het economische beleid van de Drechtsteden mogen gaan bepalen. En het stuit ons tegen de borst dat ze daar ook nog eens bijna een miljoen euro voor cadeau krijgen.

Foto: Onbekend

Wat voor werkgelegenheid willen we in de Drechtsteden? Oorlogsproductie of zorg?

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.