h

Woordvoering tegen bebouwen Oude Beerpolder voor Kil IV

28 juni 2017

Woordvoering tegen bebouwen Oude Beerpolder voor Kil IV

Voorzitter, we staan voor een belangrijk vraagstuk vandaag. Ons gemeentebestuur roept burgers op om de tegels in hun tuin te vervangen door groen. Als duizend gezinnen hier gehoor aan geven, en ieders 10 meter tegels verwijderen, wordt onze gemeente 1 hele hectare groener.

Foto: Jan Brongers / Eigen foto

Tegelijk is het college van plan om 67 hectare groene long van onze stad te
doen verdwijnen onder steen en asfalt. Een uniek cultuurlandschap en een oase van rust dreigt te verdwijnen en vervangen te worden door het aan en afrijden van roet uitbrakende diesel vrachtwagens.

Het argument hiervoor is tweeledig, financieel en werkgelegenheid. Laat ik,
als vertegenwoordiger van de partij die opkomt voor de werkende klasse,
beginnen met het punt werkgelegenheid. Als ik even aan zou nemen dat Kil 4
helemaal op zou leveren, wat het op zou leveren, dan hebben we straks enkele tientallen distributiebedrijven. Bedrijven die zich kenmerken door flexwerk, uitbuiting, lage lonen. Het aantal werkenden per hectare is over het algemeen zeer laag, zodat we het hebben over een grote opoffering van het gebied, voor een kleine uitbreiding van werkgelegenheid. Het college heeft grootse visioenen van 2800 werkenden. Dan hebben we het over 42 mensen per hectare. Bij het soort bedrijvigheid dat het college aan wil trekken mag je blij zijn als je uitkomt op 15 werknemers per hectare.

Dus als de hele Kil IV volloopt met de logistieke bedrijven die dit college
wil. Als Schuitema, Bol.com, Amazon, de Hema en de ALbert Heyn, en nog enkele  tientallen soortegelijke giganten hun distributiebedrijven allemaal naar de Kil 4 verplaatsen, dan hebben we straks enkele honderden arbeidsplaatsen gerealiseerd. Maar let wel, daar moet je de alternatieve werkgelegenheid die mogelijk is een groen polder, zoals biologische landbouw, van aftrekken.

De financiële voordelen van Kil IV die het college voorspiegelt, tegenover de
financiële rampen waarmee gedreigd wordt, zijn allemaal op dezelfde
veronderstelling gebaseerd, dat als we kil IV maar aanleggen, dat het dan
vanzelf wel vol loopt. Dat terwijl we Kil III nog voor de helft leeg hebben
staan. Het argument van het college is dan, van ja, maar op Kil IV willen we de grote logistiek, die op Kil III niet terecht kan. Dat over de sloot, op de
Moerdijk, logisitieke bedrijven goedkoper en ruimer terecht kunnen, en met
betere verbindingen en niet op een eiland met kwetsbare verbindingen bovendien, wordt niet mee genomen.

Bovendien gaat het college er vanuit dat niet alleen tientallen logistieke
bedrijven in de rij staan om zich op Kil IV te vestigen, maar ook dat ze
allemaal de hoofdprijs voor de grond gaan betalen die we nu in de boeken
hebben staan. Dat terwijl alleen de aanleg van Kil IV al het grote overschot
dat al bestaat aan bedrijfsterreinen nog groter maakt. Moet ik dit VVD college
uitleggen wat er gebeurt met prijzen als je heel veel aanbod hebt van grond en relatief veel minder vraag?

Nergens heeft het college berekent wat er gebeurt als we veel geld gaan steken in de ontwikkeling van Kil IV, maar het terrein blijft geheel of gedeeltelijk leeg staan. Wat dat betreft lijkt de financiële strategie van dit college op die van een gokverslaafde die al veel geld kwijt is, en hoopt door de inzet te verhogen dit geld weer terug te winnen.

Tenslotte voert het college oneigenlijke argumenten aan. Een betere aansluiting van de bestaande terreinen op A16/N3 zou onlosmakelijk verbonden zijn met de aanleg van Kil IV. Ook wordt gedreigd met het idee dat we tien miljoen terug zouden moeten betalen aan het rijk, als we niet door zouden gaan met Kil 4. Maar dat was voor ontwikkeling van hele WDO gebied. Dat geld is of wordt goed besteed, ongeacht of we wel of niet met Kil 4 doorgaan. Waarom zou het rijk subsidie terug gaan vragen als we zo verstandig zouden zijn geen extra leegstaand bedrijventerrein te creëren?

Wat de SP betreft wordt direct gekapt met de ontwikkeling van Kil 4 - kill kil4,
om te voorkomen dat we nog langer geld blijven verspillen aan een project dat tot niets kan leiden. Dat zal op dit moment voor vele van onze collega's hier te ver gaan. Daarom steunen wij die voorstellen die erop zijn gericht om nu die dingen te doen die hoe dan ook nuttig zijn, zoals de betere aansluiting op de A16/N3, en geen dingen te doen die een onomkeerbare aantasting van ons groene landschap betekenen.

Voorzitter, samenvattend: Stop de Kolder, behoudt de Polder!

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

U bent hier