Platform tegen armoede zet trend voor 2013

12 januari 2013

Platform tegen armoede zet trend voor 2013

Op zaterdag 12 januari organiseerde het Platform Tegen de Armoede, op initiatief van de SP een debat in Podium N3. Eerst was er een introductie voor de aanwezigen, over krimpende economie in Dordrecht, mede veroorzaakt door directe besparingen op sociale bestedingen door de Gemeente. Hierna kwam de discussie flink op gang over de verschraling van de thuiszorg, de dreigende afbraak van de AWBZ, en  de rol van de Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) daarbij.

Aan de hand van vier duidelijke stellingen, werd door de 75 toehoorders en sprekers de mogelijkheden en onmogelijkheden van de huidige situatie in Dordrecht ruimhartig besproken. Zo was men het eens over de moeilijke keuzes en afwegingen welke gemaakt moeten worden om iedereen op de juiste wijze van zorg te voorzien.

Dat vrijwilligerswerk alleen geen oplossing is, professionals nodig blijven, en het de vraag is of de SDD wel de aangewezen instantie is om objectief zorg-indicaties af te geven, met het oog op de privacy en medische achtergrondkennis. 'Geld besparen is daarbij de regel en dat is niet wat een medemens nodig heeft', aldus één van de aanwezige sprekers. 'Leuk dat de problematiek nu in kaart is gebracht', aldus een toehoorder 'maar wat gaan we er nu aan doen?'  Het Platform werkt al aan het beantwoorden van deze vraag, de uitnodigingen voor een volgende bijeenkomst liggen al klaar.

mevr. Warnaar, AbvaKabo