Woordvoering 2e termijn

8 november 2016

Woordvoering 2e termijn

Ik wil mijn 2e termijn beginnen met het feliciteren van de heer van Verk (PvdA) met zijn nieuwe positie als woordvoorder van het college. De heer Sleeking voelde geen behoefte meer om in te gaan op ons amendement over de 125.000 extra voor de organisatie, omdat de heer van Verk op dat gebied al alles had gezegd.

Nu is het interessante dat niemand weet wat voor die 125.000 gaat gebeuren. De heer Schalke (BVD) ging er van uit dat dit onderdeel is van een reorganisatie, die
later tot besparingen zal leiden. De heer van Verk ging uit van ontwikkeling van de medewerkers, wat onderdeel is van ieder regulier personeelsbeleid. Als we
kijken naar de feitelijke motivering van het bedrag dan wordt slechts gesproken over incidentele inzet van medewerkers en "going concern". Met andere woorden de 125.000 euro is een blanco checque met 0 komma 0 motivering. Als SP zijn wij niet bereid die blanco checque uit te schrijven terwijl de dienstverlening aan de burgers wordt versoberd en terug gedraaid.

Dan onze motie "Handen uit de mouwen". Met verbijstering hebben we mevrouw Reynvaan horen zeggen dat er voldoende aanbod is voor ALLE  categorieën van woningzoekenden. Twee van onze fractieleden hebben kinderen die op zoek zijn naar zelfstandige huisvesting. Er is NIETS beschikbaar. Wij zien dat ook bij vrienden en kennissen overal om ons heen. Wie op de website van Woonkeus gaat kijken wat er aan aanbod is ziet in de voor jongeren en starters betaalbare categorieën zo goed als helemaal niets.

Als mevrouw Reynvaan gelijk zou hebben, vanwaar dan de motie "waakzaam zijn" van het CDA? Als we zo'n enorm overschot hebben aan betaalbare woonruimte als beweerd, zouden we dan niet moeten juichen om iedere jongere of statushouder die hier wil komen wonen? Overigens heb ik de motie "waakzaam" even doorgestuurd naar onze SP collega's in Rotterdam die zich met hand en tand verzetten tegen de afbraak van de 20.000 woningen, die in het college daar door het CDA ondersteund wordt.

Ik kom op de situatie van de woningen in de omgeving van de Patersweg die anti-kraak bewoond worden. De woordvoerder van Trivire heeft als eens aangekondigd
dat zij de huidige bewoners geen alternatieve huisvesting aan kan bieden, omdat er een tekort is aan betaalbare woningen, en omdat statushouders voor zouden gaan. Dus ook uit deze hoek bevestiging van het tekort aan betaalbare woningen.

Enfin er zijn vele anti-kraak organisaties actief, die geld vragen voor inschrijving van mensen die op zoek zijn naar een woning, ook al hebben ze nauwelijks woningen te bieden. Bijvoorbeeld de verhuurder van Thureborg. Rond de Patersweg is een organisatie actief met de toepasselijke naam Gap. Als gemeente zelf verhuren we vaak via dubieuze organisaties als Camelot.

Wij vinden dat de werking van dit soort parasitaire bureau's, die geen enkele maatschappelijke  meerwaarde bieden, maar die gebruik maken van het bezit van corporaties en gemeenten als verdienmodel, ten koste van woningzoekenden met weinig inkomen een einde gemaakt moet worden. Dat is pas effectief anti-armoede beleid. Daarom moet de gemeente in overleg met de woningcorporaties om tot een eerlijke verdeling van schaarse tijdelijke woonruimte te komen.

Nog een paar opmerkingen over de brug op de  Stadswerven. De heer Sleeking hechtte er erg aan dat de brug door de raad is besloten. Echter er is ook een
budget van 7,7 miljoen in de raad afgesproken. We slikken met enige moeite een 170.000 extra voor het Damplein, omdat we de bevoking van Dubbeldam een mooi centraal punt in de wijk gunnen. Maar dan zouden we over miljoenen extra voor een fietsbrugje niet na mogen denken? Hoe dan ook, het gaat ons om het budget, en we laten het aan het college om met voorstellen te komen over hoe binnen de 7,7 miljoen te blijven. De suggestie voor een overspanning op het smalste deel van het Wantij was slechts een behulpzame suggestie van onze kant.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.